Moje motto

„Często spotykam się ze stwierdzeniem, że wszyscy jesteśmy niepełnosprawni. Ludzie bywają okaleczeni w najróżniejszy sposób: zatruci przez toksyczne relacje, zranieni przez miłość, przytłoczeni utratą pracy, rozdarci wewnętrznie z powodu rozpadu rodziny, sparaliżowani strachem czy niepokojem... Okaleczenie może dotyczyć każdego, w każdej sferze życia i w każdym środowisku społecznym” - J.-B. Hibon "Pijany ze szczęścia. Opowieść o życiu spełnionym"

wtorek, 24 marca 2015

Czy latanie samolotem jest na pewno bezpieczne?

Tydzień temu usłyszeliśmy o zamachu terrorystycznym w Tunisie. Ledwie media otrząsnęły się z tego wydarzenia, a już pojawiło się kolejne - dzisiaj w Alpach rozbił się samolot lecący z Barcelony do niemieckiego Dusseldorfu z 150 osobami na pokładzie(144 pasażerów i 6 członków załogi). Katastrofy prawdopodobnie nikt nie przeżył, a szczątki rozbitej maszyny porozrzucane są na przestrzeni 2 kilometrów kwadratowych.
Jak na ironię losu w dniu wczorajszym czytałam artykuł w czasopiśmie "Świat wiedzy" z marca. Opowiadał on o działaniu mózgu pilota. Przy okazji podano dziesięć największych katastrof lotniczych w dziejach, z wyłączeniem ataków terrorystycznych. Przyczyna leżała bowiem w błędzie człowieka lub wadach maszyny.
  1. Marzec 1974 - osiem minut po wystartowaniu tureckiego samolotu McDonnell Douglas DC-10 z lotniska Paryż-Orly od Londynu eksplodują drzwi do ładowni. Siła ssąca katapultuje momentalnie 6 pasażerów na zewnątrz. Dochodzi też do przerwania kabli co spowodowało utratę przez pilotów kontroli nad sterami wysokości i kierunku, a także dwoma silnikami. Maszyna z szybkością 800 km/godzinę uderza w ziemię. Giną wszystkie 346 osoby znajdujące się na pokładzie.
  2. Marzec 1977 - nad lotniskiem na Teneryfie unosi się gęsta mgła. W takich warunkach do startu przygotowuje się Boeing 747 holenderskich linii lotniczych. Po chwili uderza w kołujący na pasie startowym Boeingiem 747 linii Pan Am. Katastrofę udaje się przeżyć zaledwie 61 osób znajdujących się w maszynie amerykańskiej, pozostałe 583 osoby znajdujące się na pokładzie obydwóch samolotów ginie na miejscu.
  3. Maj 1979 - w czasie konserwacji silników samolotu typu McDonnell Douglas DC-10 zostaje popełniony błąd przez mechaników. W skutek tego podczas startu następuje oderwanie jednego z silników, co przy okazji uszkadza jedno z skrzydeł samolotu. Maszyna przechyla się na lewą stronę, następnie leci prawie podwoziem do góry, aby następnie spaść. Giną 273 osoby - oprócz tych znajdujących się w samolocie, jeszcze dwójka na ziemi.
  4. Sierpień 1980 - podczas lotu saudyjskiego Lockheeda L-1011-200 w ładowni wybucha pożar. Pilot awaryjnie ląduje na najbliższym lotnisku, ale nie wyłączył od razu silników, co opóźniło akcję ratunkową. W dodatku ekipa ratunkowa działa opieszale i nieumiejętnie. Kiedy po jakimś czasie udaje się otworzyć drzwi, okazało się, że wszystkie 301 osoby znajdujące się we wnętrzu umiera wskutek uduszenia się dymem.
  5. Sierpień 1985 - w samolocie Japan Airlines zostają uszkodzone grodzie ciśnieniowe. Podczas lotu ciśnienie w kabinie nagle spada, a także zawodzą wszystkie przewody hydrauliczne. Pilot utrzymuje maszynę w pionie przez około 20 minut, po czym samolot uderza na wysokości 1500 m n. p. m. w górę. Z 524 osób znajdujących się na pokładzie ratuje się tylko 4.
  6. Lipiec 1991 - podczas startowania w samolocie Douglas DC-8-61 zapalają się dwie opony, co zostaje niezauważone przez pilotów. Opony zostają schowane w podwoziu. Rozprzestrzeniający się ogień dociera do kabiny i niszczy podłogę. Wskutek tego część pasażerów wypada z maszyny. Dodatkowo zostają przerwane ważne przewody hydrauliczne. Piloci szybko tracą kontrolę nad pojazdem, który rozbija się w Arabii Saudyjskiej. Ginie 261 osób.
  7. Kwiecień 1994 - podczas podchodzenia do lądowania na jednym z japońskich lotnisk zostaje popełniony tragiczny błąd: pierwszy oficer na pokładzie samolotu China Airlines przez pomyłkę włącza tryb odejścia na drugi krąg(przerwanie lądowania). Piloci jednak próbują kontynuować manewr i kierują nos samolotu w dół. Autopilot reaguje na to podniesieniem dzioba w górę wraz ze zwiększeniem prędkości. Kilka takich prób kończy się przeciągnięciem - maszyna traci siłę nośną, spada i rozbija się. Z 271 osób siódemka uchodzi z życiem.
  8. Listopad 1996 - kurs saudyjskiego Bueinga 747 przecina się w przestrzeni powietrznej Indii wraz z kazachskim Ił-76. Kontroler lotów nakazuje pilotom lecieć na różnych wysokościach. Niestety, Ił-76 leci za nisko i na wysokości około 4300 metrów zderza się z Boeingiem, ucinając mu lewe skrzydło. Po chwili oba samoloty uderzają w ziemię - giną wszyscy pasażerowie i członkowie załóg, w sumie 349 osób.
  9. Listopad 2001 - podczas przelotu nad Nowym Jorkiem airbusem wstrząsają silne turbulencje. W desperacji drugi pilot próbuje wrócić na kurs oraz ustabilizować maszynę. Jednak jego starania przynoszą zupełnie odwrotny skutek - ster kierunku jest tak bardzo przeciążony, aż się łamie. Odpadają także silniki. Airbus rozbija się w dzielnicy Queens. W katastrofie ginie 260 osób znajdujących się w samolocie oraz 5 na ziemi.
  10. Luty 2003 - Irański samolot sportowy typu Ił-76MD z siłą uderza w zbocze góry. Ginie 18-osobowa załoga oraz 257 żołnierzy jednostki specjalnej. Jako przyczynę katastrofy podaje się silne wiatry oraz gęstą mgłę.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz